Szkoła letnia. Rejs ku nauczycielskiej skuteczności
Uratowani! Naszym studentom udało się przeprowadzić podczas Szkoły Letniej skuteczną ewakuację z tonącej Gimbazy i wypłynąć na spokojne wody edukacji. Przed nami 10-miesięczny rejs w kierunku nauczycielskiej skuteczności.
W podwarszawskim Serocku odbyła się kolejna Szkoła Letnia dla studentów czterech ścieżek nowego rocznika 2019/2020. Uczestnicy mieli okazję poczuć niepowtarzalny klimat SE, poznać nasz zespół oraz cele programu.
Szkoła Letnia rozpoczęła się od uroczystej inauguracji roku akademickiego. W kolejnych dniach przyszli poloniści, historycy, matematycy i biolodzy brali udział w różnorodnych zajęciach integracyjnych i psychologicznych, rozgrzewkach matematycznych czy symulacjach rady pedagogicznej. Ważnym punktem programu był warsztat “Nauczę cię pewnej sztuki” pod okiem Magdaleny Śniegulskiej. Przyszli nauczyciele mogli się wcielić zarówno w przewodników po nieznanych zagadnieniach, jak i uczniów, którzy po raz pierwszy stykają się z daną tematyką, na przykład gwarą poznańską, działaniem żarówki czy sztuką pisania gęsim piórem.
Jak zwykle emocje wzbudziła Maszyna Einsteina, podczas której kilka grup musi wykazać się pełną mobilizacją i umiejętnością pracy zespołowej, by pod presją czasu skonstruować w pełni funkcjonalny, wspólny mechanizm.
Kulminacyjnym punktem programu była zaprojektowana przez wykładowcę SE Aleksandra Pawlickiego gra “Ewakuacja Gimbazy”. Studenci mogli poznać tzw. big ideas przyświecające poszczególnym przedmiotom – ich tematykę, założenia i kontekst naukowy. Pretekstem do tego stała się zespołowa (i skuteczna!) próba uratowania tonących okrętów.
Zabawa była utrzymana w konwencji gry w statki, a kadra – jak co roku – wykazała się nie lada wyobraźnią przygotowując morską scenografię i charakteryzację, by w jak najciekawszej formie wprowadzić studentów w świat idei i wartości Szkoły Edukacji.
Każdy uczestnik otrzymał też stylizowany na marynarski Dziennik podróży, który codziennie uzupełniał o swoje edukacyjne obserwacje i doświadczenia. Wieczorami studenci analizowali i omawiali je pod okiem kadry. Celem jest wyrobienie w studentach kluczowego dla skutecznego nauczyciela nawyku autorefleksji i dialogu z uczniami.