Historyk powinien reagować. Powinien dawać szerszą perspektywę i walczyć z czarno-białym widzeniem świata, które uniemożliwia rzeczową dyskusję – mówił w Szkole Edukacji amerykański dziennikarz i pisarz Andrew Nagorski.
Przewodniczący Rady Dyrektorów PAFW odwiedził nas, aby opowiedzieć o wydanej właśnie książce “1941. Rok, w którym Niemcy przegrały wojnę”. Podkreślił, że badanie najnowszej historii to tak naprawdę badanie jednostek, które miały kluczowy wpływ na nasze dzieje. W przypadku II wojny światowej są to Winston Churchill, Józef Stalin, Franklin Delano Roosevelt, czy wreszcie Adolf Hitler. Zwłaszcza w życiu tego ostatniego pojawiło się wiele wiele przypadków i zbiegów okoliczności, które zmieniły bieg historii.
Ciekawym aspektem pracy historyka jest poszukiwanie anegdot i wspomnień z życia polityków, które potrafią rzucić nowe światło na ich decyzje. Andrew Nagorski przytoczył przygodę Churchilla, który przebywając w Białym Domu paradował po salonie w samym ręczniku. Pech chciał, że ręcznik spadł dokładnie w momencie, gdy do pokoju wjechał na wózku inwalidzkim prezydent USA. Brytyjski premier oświadczył, że – jak widać – nie ma przed swoim sojusznikiem żadnych tajemnic.
Studenci Szkoły Edukacji zadali gościowi Szkoły Edukacji wiele pytań dotyczących między innymi wyzwań stojących aktualnie przed nauczycielami historii. “Wbrew opiniom niektórych – nie żyjemy w totalitaryzmie. Historyk powinien jednak reagować. Powinien dawać szerszą perspektywę i walczyć z czarno-białym widzeniem świata, które uniemożliwia rzeczową dyskusję” – mówił pisarz. Andrew Nagorski zaznaczył, że mimo wielu politycznych napięć i sporów historyk nie może pozwalać na zbyt lekkie analogie, bo są one trywializowaniem historii.
Andrew Nagorski to pisarz, którego nie trzeba przedstawiać miłośnikom historii. Urodził się w Szkocji, jego rodzice byli Polakami. Pracował między innymi jako korespondent zagraniczny i Szef Redakcji Newsweek International. Jest przewodniczącym Rady Dyrektorów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. W swoich książkach porusza przede wszystkim zagadnienia z II wojny światowej. W najnowszej: “1941. Rok, w którym Niemcy przegrały wojnę” stawia tezę, że wydarzenia tego okresu były zapowiedzią powojennego podziału Europy i skutkowały wybuchem zimnej wojny.