By
Czy Szkoła Edukacji stanie się inspiracją dla instytucji kształcących nauczycieli w Ukrainie? Wiele wskazuje, że tak. A wszystko to dzięki wizycie studyjnej przedstawicieli ukraińskich instytucji szkolnictwa wyższego.

W skład 15-osobowej delegacji wchodzą akademicy i osoby związane z edukacją z ośrodków badawczych przeniesionych z terenów objętych działaniami wojennymi, na przykład z Ługańska, Doniecka czy Berdiańska. Jedną z inicjatorek tego wydarzenia była Lilia Hrynevich – ministra oświaty i nauki w latach 2016-2019, nauczycielka, działaczka oświatowa, jedna z inicjatorek reformy edukacji w Ukrainie, a także absolwentka utworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności Programu Kirklanda. Wizyta została zorganizowana w przez Study Tours to Poland finansowane przez PAFW.

Celem tej wizyty było zanurzenie się w nasz system edukacyjny i przyjrzenie się temu, jak w Szkole Edukacji przygotowujemy przyszłych nauczycieli. Zaplanowaliśmy bardzo różnorodne doświadczenia, od obserwacji po aktywne działania. Liczę na wspólne budowanie koncepcji tego, jak kształcimy kadry nauczycielskie w Polsce i jak to może wyglądać w Ukrainie” – Magdalena Swat Pawlicka, dyrektorka programowa Szkoły Edukacji  

Uczestnicy przez pięć dni mieli okazję przyglądać się temu, w jaki sposób zorganizowana jest Szkoła Edukacji i jak wyglądają nasze zajęcia. Brali udział m.in. w warsztatach dydaktyki przedmiotowej, poznali też założenia seminarium integrującego. Odbyli wizytę w naszych szkołach praktyk oraz w ukraińskiej szkole w Warszawie i wysłuchali prezentacji wyników badań dotyczących ukraińskich uczniów w polskim systemie oświaty.

Bardzo dziękujemy za tę możliwość. To było dla nas bardzo ciekawe doświadczenie, poznaliśmy wiele nowych metod pracy z dziećmi, ale i z przyszłymi nauczycielami. Największe wrażenie zrobił na nas program Szkoły Edukacji, jego trwałość i cały system przygotowania nauczycieli do pracy. W naszej Akademii Nauczycielskiej chcielibyśmy skorzystać z waszych doświadczeń i również zaproponować przyszłym nauczycielom krótszy program kształcenia. Duże wrażenie zrobiły na nas wasze programy dla mentorów, baza szkół praktyk, to, że studenci nie poznają najpierw samej teorii, tylko od razu mogą wcielać ją w życie podczas praktyk. Robicie tu świetne rzeczy.” – Olha Vyhovska, wicedyrektorka Akademii Nauczycielskiej Charkowskiego Uniwersytetu Narodowego im. Wasyla Karazina

Każdy dzień członkowie wizyty studyjnej kończyli tak zwanym dziennikiem refleksji, czyli przemyśleniem i zapisaniem własnych doświadczeń i obserwacji. To metoda, którą stosujemy również w pracy z naszymi studentami. Ma ona kształtować refleksyjne i świadome podejście do własnego rozwoju.

Szkoła Edukacji od początku wspiera Ukrainę

Wizyta studyjna akademików to jedna z wielu inicjatyw, które mają na celu zacieśnianie  współpracy i wspieranie ukraińskiego systemu oświaty – zwłaszcza po barbarzyńskim ataku Rosji na naszego sąsiada. Niespełna 2 miesiące po wybuchu wojny zorganizowaliśmy konferencję „Ukraiński nauczyciel w Polsce”, która była okazją do integracji, ale także doskonalenia dydaktycznego warsztatu. Wykładowcy Szkoły Edukacji opracowali także zestaw poradników dla nauczycieli, w których opisali różnice między polską a ukraińską podstawą programową i zaproponowali zadania i aktywności, które pomogą w integracji uchodźczych dzieci. Poradniki okazały się niezwykle popularne: skorzystało z nich kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli.