Lekcja historii

O tym, że pisanie książek historycznych może być bardzo ciekawą pracą detektywistyczną, studentów SE przekonywał Andrew Nagorski, wielokrotnie nagradzany dziennikarz i pisarz, przewodniczący Rady Dyrektorów PAFW.

Chociaż w SE studenci uczą się przede wszystkim, jak być dobrymi nauczycielami języka polskiego lub matematyki, czasem organizowane są specjalne spotkania. W październiku odbyło się spotkanie studentów i kadry z Michaelem C. Steinlaufem, historykiem i literaturoznawcą, profesorem Gratz College w Filadelfii. Tym razem była to lekcja najnowszej historii.

Czas rozliczeń

Andrew Nagorski przez wiele lat pracował jako redaktor i korespondent zagraniczny „Newsweeka”, był szefem redakcji tego tygodnika w Hongkongu, Moskwie, Rzymie, Bonn, Warszawie i Berlinie. Jest autorem książek historycznych i reporterskich m.in. Największa bitwa, Hitlerland czy Łowcy nazistów. O tej ostatniej opowiadał podczas spotkania, które odbyło się 22 listopada w SE.

Nagorski mówił głównie o sile wpływu jednostki, w tym wypadku, na bieg historii. Z punktu widzenia przyszłego nauczyciela to bardzo ważny przekaz.

– To książka o naturze człowieka. Przedstawiam w niej często bardzo osobiste historie. Fascynuję się rolą jednostki w historii, działalnością poszczególnych osób, które miały wpływ na losy świata. Czasem był to wpływ pozytywny, czasem negatywny – mówił.

Dlaczego zdecydował się teraz opisać historie ludzi, którzy poświęcili swoje życie na rozliczanie nazistów? – Tylko niewielki procent zbrodniarzy nazistowskich został ukarany. Bardzo ważne jest to, aby ich czyny zostały udokumentowane, szczególnie teraz, gdy ostatni świadkowie i uczestnicy tamtych wydarzeń wymierają – wyjaśniał Andrew Nagorski.

Czasami, aby dotrzeć do konkretnej osoby trzeba było przeprowadzić śledztwo detektywistyczne, innym razem wystarczyło zajrzeć do książki telefonicznej. Dla wielu rozmówców był pierwszą osobą, której zdecydowali się opowiedzieć o swoich losach.

Aktywnie w SE

Andrew Nagorski, jako przewodniczący Rady Dyrektorów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, podczas pierwszego spotkania ze studentami w trakcie roku szkolnego, miał możliwość w praktyce dowiedzieć się jak wyglądają prowadzone tu zajęcia. Jako obserwator uczestniczył w warsztatach  „Metody pracy z tekstem informacyjnym”. – Podczas lekcji było widać duże zaangażowanie studentów. A kadra prowadziła zajęcia w aktywny i ciekawy sposób, według przemyślanego planu – ocenił.