Raport TIMSS
29 listopada ogłoszono wyniki badania TIMSS 2015, międzynarodowego pomiaru osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie. W grupie 49 krajów polscy uczniowie plasują się na 17. pozycji w matematyce.
Badania TIMSS prowadzone są co cztery lata. Pierwsze odbyły się w 1995 roku. Polska uczestniczyła w nich po raz drugi. Tym razem przebadano 4 747 uczniów ze 150 polskich szkół podstawowych.
Lubimy problemy
W badaniu osiągnięć matematycznych użyto 169 zadań. Sprawdzały one wiedzę przedmiotową, znajomość arytmetyki, geometrii i statystyki oraz to, w jaki sposób uczniowie rozwiązują zadania problemowe.
Średni wynik polskich dzieci w zestawieniu dotyczącym osiągnięć matematycznych wyniósł 535 punktów (tyle samo, co uczniów z Finlandii i Litwy) i jest istotnie wyższy od średniej międzynarodowej (500).
– Zaskakujące okazały się wyniki dotyczące matematyki. Na tle innych krajów Polska wypadła nadspodziewanie dobrze. Nasi uczniowie wyjątkowo sprawnie radzą sobie z zadaniami dotyczącymi rozwiązywania problemów. W rankingu zastosowań problemowych zajęli 11. miejsce – relacjonuje Marcin Karpiński, dydaktyk matematyki ze SE. – To efekt wieloletniej pracy nauczycieli, już na etapie klas 1-3. Kiedyś uważano, że małe dzieci, które uczą się matematyki, powinny skupiać się na prostych zadaniach. A to nieprawda. Można wymagać od nich matematycznego rozumowania już na tym pierwszym etapie, one sobie świetnie z tym radzą – dodaje.
Azja na czele
W czołówce rankingu osiągnięć matematycznych uplasowały się kraje azjatyckie. Pierwsze trzy miejsca w zestawieniu zajmują kolejno uczniowie z Singapuru (618 punktów), Hong Kongu (615) i Korei Południowej (608). Najlepszy wynik w Europie uzyskali Norwedzy (8 miejsce, 549 punktów). Za Polską znalazły się m.in. Węgry (19 miejsce), Niemcy (23), Australia (27) czy Kanada (28).
Raport TIMSS 2015 znajduje się na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych