Jaki ma być nauczyciel?

Atutem polskich nauczycieli jest świetne przygotowanie przedmiotowe. Wiemy to z wielu, również międzynarodowych badań. Tylko że to nie wystarczy. Wielu młodych nauczycieli podchodzi do swojej pracy z lękiem. Nie wiedzą, jaki materiał, w jakiej kolejności i w jaki sposób proponować uczniom. Jak sprawić, żeby dzieci zrozumiały to, co dorosłym wydaje się oczywiste?

W Szkole Edukacji uważamy, że nauczyciel powinien być dumny ze swojego zawodu. Dlatego też musi być do niego bardzo dobrze przygotowany. Naszym zdaniem dobry nauczyciel powinien być pewny swoich umiejętności, ale wystrzegać się rutyny. Umie poprosić o wsparcie i nie boi się zmian – bo w ten sposób się rozwija. W stosunku do uczniów jest wymagający, ale daje im przestrzeń do własnych poszukiwań. Dobry nauczyciel wierzy w ucznia – w każdego, bez wyjątków. Rozumie, że uczenie się to element procesu, jakim jest rozwój człowieka.

Dobre kształcenie nauczyciela powinno być oparte na trzech filarach. Pierwszym jest wiedza i rozumienie dziedziny, której nauczyciel będzie uczył. Tę wiedzę nasi studenci niosą ze sobą ze studiów uniwersyteckich. Jednak w Szkole Edukacji skupiamy się na tym, żeby rozumienie dziedziny dotyczyło przede wszystkim jej szkolnego wymiaru. Chodzi o to, aby nauczyciel wiedział, które działy i jakie treści potrzebne będą jego uczniom oraz w jaki sposób może ich tego skutecznie uczyć. Stąd drugi filar kształcenia nauczycieli – dydaktyka. Na trzecim, ale nie ostatnim miejscu stawiamy tzw. umiejętności miękkie – nauczyciel powinien komunikować się w jak najskuteczniejszy sposób. Niezbędna mu jest też umiejętność współpracy na wysokim poziomie. Bez tych wszystkich kompetencji, nawet dobry przedmiotowiec pozostanie w szkole bezradny.

Żeby wykonać nasze zadanie, proponujemy studentom więcej praktyki niż gdziekolwiek – będą w szkole z dziećmi każdego ranka. A na każdą lekcję pójdą z przedyskutowanym scenariuszem i metodami pracy, w które wyposażymy ich w Szkole Edukacji. Rok studiów u nas to szansa intensywnego przygotowania do pracy w szkole i gruntownego rozwoju zawodowego.

Młodym nauczycielom oferujemy sposoby na przełamanie lęku przed pierwszą pracą. Gwarantujemy płynne i profesjonalne wejście w zawód.

Przedmioty: autobiografia edukacyjna, filozoficzne spory o edukację, psychologiczne podstawy edukacji

Autorką tekstu jest Magdalena Krawczyk-Radwan, dyrektor ds. programowych Szkoły Edukacji PAFW i UW.