Przyszłych polonistów, matematyków, biologów i historyków przywitała dyrektor Szkoły Edukacji, prof. Jolanta Sujecka-Zając. W wykładzie inauguracyjnym skupiła się na kwestii poczucia własnej skuteczności, w oparciu o badania kanadyjsko-amerykańskiego psychologa społecznego, prof. Alberta Bandury.

W Szkole Edukacji bardzo dużo uwagi poświęcamy kształtowaniu własnego poczucia sprawczości I skuteczności, zwłaszcza w pracy nauczycielskiej. Są to cechy, które można wykształcić, rozwijać i planować. To daje siłę, motywację, odporność na frustrację, pozwala stawiać odpowiednie cele, koncentrować się na  zyskach, a nie na stratach.” – wyjaśniła prof. Sujecka-Zając.

Jak dodała, o poziomie szczęścia nauczycieli decyduje przekonanie o wpływie na przebieg sytuacji szkolnych, a także asertywność i wartościowe relacje. Im większe poczucie własnych zasobów mamy, tym ambitniejsze cele będziemy sobie wyznaczać – także w pracy dydaktycznej.  

Budujemy wspierającą się sieć

Do studentów i studentek zwróciła się także dyrektor programowa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Marianna Hajdukiewicz. Podkreśliła, że każdy kolejny rocznik to inna historia i nowy wkład w rozwój Szkoły Edukacji. Zapewniła, że PAFW od lat towarzyszy szkołom, nauczycielom i uczniom. “Nasze programy nie są na chwilę – są długofalowe. Chcemy budować na tym, co jest i co jest i co działa. Nasze projekty i zespoły uczą się, ewaluują, sprawdzają, co działa, patrzą na otoczenie. Budujemy społeczność – wśród zarówno wśród aktualnych uczestników, jak i absolwentów. Budujemy sieć, nie gubimy się z oczu, dlatego zawsze macie gdzie wracać.” – dodała przedstawicielka PAFW. 

To już ósma edycja bezpłatnych nauczycielskich studiów podyplomowych Szkoły Edukacji. Pierwszym etapem jest Szkoła Letnia, podczas której studenci mogą się poznać, ale też odbyć pierwsze zajęcia dydaktyczne i psychologiczno-wychowawcze. Wkrótce rozpoczną także praktyki w szkołach. W czerwcu otrzymają uprawnienia nauczycielskie i rozpoczną pracę w szkołach jako nauczyciele matematyki, historii, biologii z przyrodą i języka polskiego.