Jak uczyć skutecznie?

Jak ja się zmieszczę w 45 minutach?! To pytanie dźwięczy w głowach nie tylko młodych nauczycieli. Stawia je sobie każdy, niezależnie od doświadczenia. Na szczęście są tysiące sposobów, które mogą w tym pomóc. Naszym studentom nie tylko je pokażemy, ale też razem przećwiczymy i nauczymy dobierać do konkretnej sytuacji.

W Szkole Edukacji budujemy solidne pomosty między nauczycielską teorią a praktyką. Liczy się umiejętność dopasowania sposobów i metod pracy do możliwości każdego dziecka w klasie i klasy jako grupy. Analizujemy więc wyniki dostępnych badań, które wskazują, jakie sposoby pracy nauczyciela są naprawdę skuteczne i jak działają w konkretnych sytuacjach. Jak przygotować dobry program, dobrą lekcję, dobre materiały dla uczniów? Kiedy organizować pracę w grupach, a kiedy uczniowie lepiej popracują samodzielnie? Jak pytać uczniów, żeby ich nie straszyć, ale rozwijać, oraz jak oceniać, żeby ich wspierać?

Zajęcia w Szkole Edukacji mają podobny charakter do tych, które nasi absolwenci poprowadzą ze swoimi uczniami. Wszystkiego uczymy się w praktyce i próbujemy na własnej skórze. Nie tylko uczniowie pamiętają najlepiej to, co poznali w działaniu – również przyszli nauczyciele lepiej się uczą w ten sposób.

Na warsztat dobrego nauczyciela składają się jego zawodowe umiejętności, ale także wysiłek włożony w przygotowanie każdych zajęć. Równie ważna jest refleksja po zajęciach, rozmowa o nich, analiza dobrych stron i elementów do poprawy. To pozwala skutecznie uczyć i rozwijać się zawodowo. Dlatego nas studenci przygotowują do każdej lekcji konspekty, ale również prowadzą portfolio. Umieszczają w nim wszystko, co uważają za swoje cenne osiągnięcie: od najciekawszych metod pracy, po autorskie rozwiązania i sukcesy, jakie odnotowali na praktykach. Portfolio jest częścią zaliczenia studiów w Szkole Edukacji.

Każdy nauczyciel powinien mieć kieszenie pełne pomysłów na pracę z uczniami. I sięgać po nie w zależności od sytuacji w klasie.

Przedmiot: portfolio, sztuka nauczania, tożsamość i zasoby osobiste nauczyciela