Filozofia kształcenia

Anglista i filozof, tłumacz, literaturoznawca, były rektor Uniwersytetu Śląskiego, muzyk i zapalony biegacz – prof. Tadeusz Sławek poprowadził w Szkole Edukacji wykład zatytułowany „Przemożny wstyd nim owładnął”, czyli jak być razem.

– To cytat z Króla Leara. Zważywszy na profesję naszego gościa, całkiem zrozumiały. Niespodzianką były jednak rozważania nad kategorią wstydu, które wiodły do koncepcji „pedagogiki wstydu (zawstydzenia) – według prof. Sławka – „postawy wstydliwego poszanowania” – relacjonuje dr hab. Witold Bobiński.

Prof. Sławek mówił o filozofii kształcenia i wychowania. Jej kluczowym pytaniem powinno być „co myślisz?”, a nie „co wiesz?”. Jej fundamentem wg. prof. Sławka jest szkolna demokracja polegająca na „konsumowaniu nauczycieli”, stwarzaniu miejsca uczniom, by paradoksalnie – „być z nimi razem” i stymulować ich aktywność poprzez „znikanie nauczyciela”.

– Rozmawialiśmy o tym z profesorem, gdy on niejako usunął się w cień, by się dowiedzieć, co myślimy. I w ten sposób „byliśmy razem” z Tadeuszem Sławkiem, owładnięci pasją inspirującej rozmowy – mówi dr hab. Witold Bobiński.

Odsuwanie się w cień, dawanie uczniom przestrzeni i stawianie ich na pierwszym planie to zasady, których uczą swoich studentów wykładowcy Szkoły Edukacji. Tak właśnie wg. prof. Jolanty Sujeckiej-Zając, dyrektor SE, można określić jakość pracy nauczyciela. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule Jaka ma być szkoła w epoce internetu?